Han satte himmel og jord i bevegelse

Lesning:

«I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden.» (1. Mos. 1,1). 

Oppdagelser:

«Bereshith bara elohim et hashamajim v’et ha'arez». 

Bibelens første setning på originalspråket. En gang i tiden kunne jeg mer enn denne setningen utenat på hebraisk. Men det meste av den språkkunnskapen er borte. Første setning sitter. 

Og så husker jeg dette: Det hebraiske ordet for å skape som brukes her, «bara», brukes i Bibelen bare med Gud som subjekt. 

Hvorfor tror du Bibelen skiller mellom Guds kreative evner og våre? Hva består den viktigste forskjellen i, vi som med dagens teknologimuligheter nesten kan oppfylle alle verdens ønsker? 

Det andre er at ordet «bara» ikke bare brukes i fortid. For Gud fortsetter å skape. Hva sier det om forståelsen av hvem Gud er i denne verden og for oss i dag?

Gjenskinn

Den første setningen i Bibelen setter tonen for alt jeg forstår om Gud og min plass i hans skaperverk. I den grad du og jeg har skapende evner, så er det fordi Gud skaper gjennom oss. Han bruker oss som medskapere. Hvis det er sant, skaper Gud også gjennom de som benekter hans eksistens. Den første setningen setter tonen for troen på en Gud som er alles Gud og alles skaper, ikke bare en av mange. Ikke en stammegud. Jeg kjenner at det gjør meg stolt og ydmyk på samme tid. Den Gud som har åpenbart seg i Den store fortellingen i Bibelen, er det ikke mennesker som har skapt eller funnet på. Det er motsatt. Det er han som har satt himmel og jord i bevegelse for vår skyld. Det er en fortelling jeg tror på. 

Gjensvar 

Dagens bønn:

«Tjen Herren med glede, kom fram for ham med jubel! Kjenn at Herren er Gud! Han har skapt oss, vi er hans, vi er hans folk og den flokken han gjeter.»

(Fra Salme 100). 

Vidar


 




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kain og Abel: Misunnelsen utenfor døra

Hva har bibelsyn med sedimentære bergarter og kiasmer å gjøre?

Dina og Sikem: Når ondskapen får kjente ansikter