Verden var aldri alene i mørket 

Lesning :

«I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet, og Guds ånd svevde over vannet. Da sa Gud: «Det skal bli lys!» Og det ble lys.» ‭‭1. Mosebok‬ ‭1:1-3‬ ‭N11BM‬‬

Oppdagelse :

Verden var aldri alene i mørket. 

 "Verden var en suppe av ingenting, en bunnløs beksvart tomhet". Omtrent sånn står det i den engelske parafrasen "The Message".

Er du mørkredd? Da jeg var liten var jeg redd for det som kunne være i mørket. Nå er jeg mest redd for det som ikke er der. Bibelens aller første bok starter med beskrivelsen av et sånt mørke som jeg kan ha mareritt om. Jeg er redd for det totale fravær av lys og innhold. Likte ikke Gud heller mørket? Savnet han også lys og liv?

Verden var aldri alene. Gud var der. I begynnelsen var bare Gud. Han som er den han er og alltid har vært det. Tre i en. Skaperen sammen med Ordet (Joh 1,1) og Ånden (1 Mos 1,2). Før alle tider. Treenighetens guddommelige sirkel. De kunne valgt å la ringen være sluttet. Det kunne forbli bare de tre i en. I steden valgte de å åpne ringen og spre lyset.

Da kunne livet begynne. Den store fortellingens spede begynnelse. 

Gjenskinn: 

Jeg har kjent på smaken av den suppa: Bunnløs beksvart tomhet. Ikke sånn det egentlig var i begynnelsen. Men opplevelsen var reell. Jeg trenger ikke å skape lyset. Det finnes allerede. Men jeg vil se etter de rundt meg i dag som trenger at noen åpner sirkelen og tenner lyset. 

Gjensvar :

Dagens bønn

Far, vil du si "bli lys!" på nytt? Når jeg smaker på suppa av bunnløs beksvart tomhet i meg selv. Når jeg er redd for at Kim Jung Un eller Trump skal trykke på atomknappen. Når så alt for mange i din skakkjørte verden sier "#me too!" Vil du si "bli lys!" en gang til, Gud?

Vidar

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kain og Abel: Misunnelsen utenfor døra

Hva har bibelsyn med sedimentære bergarter og kiasmer å gjøre?

Dina og Sikem: Når ondskapen får kjente ansikter